Om föreningen

Föreningen uppfördes 2011 och omfattar 60 lägenheter.

Lägenhetsfördelning
Hus 1 Hus 2 Hus 3
1 1 1 1,5 rok 52 kvm
7 7 7 2 rok 63-64 kvm
7 7 7 3 rok 76-79 kvm
5 5 5 4 rok 90,5 kvm

Fastighet

Husen står på en fastighet som är friköpt och ägs av Brf Äppelgården. Bostadsrättsföreningen är delägare i en gemensamhetsanläggning, Samfällighetsföreningen Hälsovården 1, som bl.a äger och förvaltar lokala gator, belysning, vatten och avloppsanläggning samt fibernät för IT inom området.

Värme och ventilation

Husen värms upp med fjärrvärme där huvuddelen av energi utgörs av förnyelsebara energikällor. Värmes distribueras som vattenburen värme till radiatorer placerade under fönsten. Kostnaden för uppvärmning ingår i årsavgiften. Husen ventileras via frånluftsfläktar på taket. Innan värmen släpps ut, återvinns den och återförs till husen i form av varmvatten.

El och vatten

Byggnadens gemensamma behov av elektricitet ingår i årsavgiften. Förbrukning av hushållsel betalas via enskilda abonnemang av respektive medlem. Kostnaden för vattenförbrukningen fördelas mellan lägenheterna och ingår i årsavgiften.

Årsavgiften betalas månadsvis.

Parkering

Det finns 47 parkeringsplatser i anslutning till husen. Hyresavtal för parkeringsplats tecknas separat med föreningen.